27 Ekim 2016 Perşembe

Gemi İnşaatına Giriş 1.SINIF DERS NOTLARI

Gemi İnşaatına Giriş Myo 1.Sınıf  Ders Notları

Ödev gemi tipleri












kuru yükler

Handysize gemilerin taşıma kapasitesi 20.000-40.000 dwt kadardır, Dead Weight Tonaj (DWT): (Türkçe;ölü ağırlık tonajı) Geminin yük taşıma kapasitesinin bir ölçüsü olup; kargo, yakıt, mürettebat, kumanya vs. oluşur.  Bu gemiler ağırlıklı olarak küçük dökme yükleri taşımakla uğraşmaktadır.Küçük liman için idealdir. çoğunlukla Japonya, Güney Kore, Çin, Vietnam, Hindistan ve Filipinler’deki tersanelerde inşa edilirler.Bu gemilerde yük elleçleme için dört adet güverte üstü vinci ile beş adet yük ambarı bulunur. uzunluğu 150 m (490ft) civarındadır.



Handymax  türkçesi maximum kullanışlı demektir. 40,000-50.000 dwt taşıma kapasitesine sahiptir. supramax (türkçe yukarı maksimum ) 50.000 -60.000 dwt dökme yük gemileridir, Bu dökme yük gemileri ağırlıklı olarak demir cevheri, kömür, çimento, bitirimli çelik, gübre ve tahıl gibi kuru yük taşımak için kullanılır. 200m (655 ft) yakındır.


Panamax ,Panama Kanalından geçebilecek maksimum genişlikteki gemileri tanımlamak için kullanılan bir terimdir. gemilerin taşıma kapasitesi 60,000-80.000 dwt aralığındadır. Bu gemiler kömür, demir cevheri, tahıllar ile daha az oranda da olsa çelik ürünleri, çimento ve gübreler gibi küçük dökme yükler taşır. 275 m(900ft) uzunluktadır .izin  verilen genişliği maximum 32 m  (100ft) olmalıdır.

Post-Panamax ( post- posta)  gemilerin taşıma kapasitesi 80,000 – 110.000 dwt aralığındadır. Bu gemiler standart Panamax gemilere kıyasla daha yüksek yük kapasitesiyle daha sığ su çekimi ve ene sahip olma eğilimindedir. Panama Kanalından transit geçemeseler de, bu gemiler özellikle su çekimi kısıtlı olan limanlardan yüksek kübik yüklerin yüklenmesi için tasarlanmışlardır. 330 m (110ft) yakındır.


capesize   cape nedemek

100.000 ile 180.000 dwt arasındaki tonajlara sahip gemiler "capesize" olarak tanımlanırlar.Derinliği yüksek terminaller arasında demir cevheri,
hammadde gibi yükler taşırlar.Capesize denmesinin sebebi,Panama ve Süveyş Kanalları için büyük olduklarından dolayı,Ümit Burnu ve Horn Burnu'nu
dolaşmak zorunda olmalarıdır.çok büyük dökme yük gemilerine olan talebi karşılayabilmek amacıyla 400,000 DWT kadar DWT değerine sahip Capesize gemiler inşa edilmektedir.Atlantik ve Pasifik okyanusları arasında seyir edebilmek için Cape Horn (burun boynuz ) güney amerikanın en uç burnu üzerinden transit geçiş yapmaları gerekir.

Büyük Demir Cevheri Gemileri (VLOC):200,000 DWT üstü büyük demir cevheri gemileridir. Talep çok  olduğundan 400,000 DWT dökme yük gemileri de inşa edilmiştir.sipariş defteri son yıllarda yükseliştedir. Fakat dünyadaki limanlardan birkaçı 200,000 DWT’den büyük gemileri kaldırabilecek altyapıya sahiptir,
Bugün bu gemilerinin çoğunluğu Avustralya-Çin ve Brezilya-Çin arası cevher nakliyesinde kullanılmaktadır.


Konteyner Gemileri


dönüştürülmüş yük gemisi  200 m

hücresel konteynir gemisi  215m

panamax sınıfı  290 m

post panamax

post panamax plus

yeni panamax

Ro-Ro gemileri araba, kamyon, römork, tren gibi hareketli yüklerin taşınmasını kolaylaştırır. Yükleme ve tahliye işlemleri genellikle geminin kıç kısmında bulunan rampalar aracılığıyla gerçekleştirilir.

Canlı Hayvan Gemisi
koyun, inek, keçi, deve ve benzeri canlı hayvanları taşır. Bu gemilerin ambarları ahır olarak kurulur ve bu nedenle de uygun bir havalandırma sistemine sahip olmalıdır. Bu gemilerin yalpama süresi hayvanların bacaklarını kırmalarını önlemek amacıyla daha uzundur.

Genel yük gemisi

lng sıvı doğal gaz gemi kapasite 150.000 m3  hızı 19 yakındır

sonra yaz sının arkasına G. LPG (SIVILAŞTIRILMIŞ PETROL GAZI) GEMİLERİ:
LPG gemileri bütan, propan, etan ve polipropilen gibi ağır petrol ürünleri taşırlar. Bu gemilerin kapasiteleri 100.000m3’e ulaşabilir. Hız aralığı 16-19 knot arasındadır.

1. Ultra Büyük Ham Taşıyıcı (ULCC)
ULCC (Ultra Large Crude Carrier) veya Ultra Büyük Ham Taşıyıcılar 320,000 ila 500,000 DWT aralığındaki ebatlarıyla dünyadaki en büyük nakliye gemileridir.Bu gemiler ağırlıklı olarak Basra Körfezi’nden Avrupa, Asya ve Kuzey Amerika’ya çok uzun mesafe ham petrol nakliyesi için kullanılırlar. Ultra Büyük Ham Taşıyıcılar, standart 415 metre uzunluk, 64 metre genişlik ve 35 metre su çekimi boyutlarıyla dünyada üretilmekte olan en büyük deniz araçlarıdır.

2. Çok Büyük Ham Taşıyıcı (VLCC)(Very Large Crude Carrier)
Çok Büyük Ham Taşıyıcıların ebatları 180,000 ila 320,000 DWT arasında değişmektedir. Bu gemiler Mısır’daki Süveyş Kanalından geçebilecek kapasitededir ve buna bağlı olarak yalnızca Kuzey Denizi, Akdeniz ve Batı Afrika çevresinde kullanılmaktadırlar. VLCC gemiler 470 metreye (1,540 ft) kadar uzunluğa, 60 metreye kadar (200 ft) ene ve 20 metreye kadar (66 ft) su çekimine sahip çok büyük gemilerdir. Fakat bu gemilerin standart boyutları 300 ila 330 metre uzunluk, 58 metre genişlik ve 31 metre derinlik aralığındadır. Terminaldeki kullanım esneklikleri ve belirli derinlik sınırlamalarına sahip limanlarda çalışabilmeleriyle tanınırlar.


3.Suezmax ( suez-seveyş max-maksimum)
Adını Süveyş Kanalından alan Suezmax gemiler 120,000 ila 200,000 arası  (DWT) sahip orta ila büyük ebatlı gemilerdir. Bu gemiler Süveyş’in kısıtlamalarına uygunluk sağlayan ve yüklü bir şekilde kanaldan transit geçiş yapabilecek kapasiteye sahip en büyük deniz araçlarıdır. uzunluğu 285m  (930ft)
yakındır


4.Aframax
DWT) 80,000 ila 120,000 arasında değişen orta boy ham petrol tankeridir. adını Ortalama Navlun Ücreti Değerlendirmesi anlamına gelen AFRA kısaltmasından alır. AFRA sistemi 1954 yılında sözleşme şartlarına standart getirebilmek amacıyla Shell Oil tarafından kurulmuştur.
(ULCC) ve(VLCC) gemilerinden kısmen daha küçük olan tanker 70,000 ila 100,000 metrik ton arası değişen yük taşıma kapasitesine sahiptir. Aframax gemilerinin ortalama yük taşıma kapasitesi yaklaşık 750,000 varildir.
 ebatları  limanlara Elverişli , Bu gemilerin ana operasyon alanı Karayipler üzerinden Güney Amerika’dan ABD Körfez bölgesine petrol yükü ihracatları, Akdeniz üzerinden Güney Avrupa’ya Kuzey Afrika ihracatları, Karadeniz ve Kuzey Denizi üzerinden eski Sovyetler Birliği Cumhuriyetlerinden Kuzey Avrupa’ya ihracatlar ve Güneydoğu Asya’dan Uzakdoğu’ya ihracatlardır. ağırlıklı olarak ham petrol taşınmasında kullanıldıklarından kirli tanker’ adı da verilmektedir.
tankerler kaza anında petrolün sızmasını önlemek amacıyla çift gövdeye sahiptir. 245 m  (800ft) yakındır








3. YOLCU GEMİLERİ (PASSENGER SHIP):
Yolcu gemileri son 20-30 yılda büyük değişiklikler gösteren bir gemi tipidir.. Bu tür gemilerde rekabet nedeniyle yolcu konforu en önemli etken haline gelmiş ve en son teknolojik, mimari ve estetik gelişmeler bu gemilerin inşasında kullanılmaktadır.


A. BALIKÇI GEMİLERİ:- (FISHING BOATS):
Dünya üzerinde sayıca en fazla bulunan deniz aracı tipidir. Balıkçı gemilerinin dizayn özelliklerini yakalanacak deniz ürünün cinsi ve avlama tekniği belirler.. Bu teknelerin temel dizayn özellikleri olabildiğince açık bir güverte ile güçlü bir vinç sistemidir. Yurdumuzda en çok kullanılan tip gırgır teknesi olup yakın sahil balıkçılığı uygulanır.




Katamaran, birbirine bağlanmış iki tekneden oluşan ve gezi denizciliğinde kullanılan deniz taşıtı.

Römorkörler genellikle diğer deniz araçlarının manevralarını kolaylaştırmak veya sağlamak üzere itme ve çekme işlerinde, aynı zamanda mavna gibi motorsuz deniz araçlarının ve petrol platformu gibi büyük yüzen yapıların çekilmesi amacıyla da kullanılmaktadırlar

*  Araştırma gemileri‎ ‪(4 K, 1 M)‬

* ► Buzkıranlar‎ ‪(1 M)‬

Denizaltı; su üstünde ya da dalarak su altında hareket edebilen savaş gemisidir.


Feribot : Otomobil taşıyan gemilerdir

Fırkateyn (veya Firkate); 1. Üç direkli, bir tür yelkenli savaş gemisi.
2. Günümüzde orta tonajda savaş gemisi.büyük gemileridestekleyen, nispeten küçük; çeşitli tonajlarda olmakla birlikte genelde 2000 - 4000 tonluk modern savaş gemisidir.

Hastane gemileri

Uçak gemileri

F. MAYIN GEMİLERİ
Harp şartlarında limanların,boğazların ve gemilerin geçiş yollarının emniyetini sağlamak maksadıyla mayın dökme, mayın tarama ve avlama özelliklerine sahip olan gemilerdir.

Helikopter gemileri

Hidrografi araştırma gemileri

Hoverkraft (tr duraksama zanaat), sakin ve hareketli hâlde iken, tüm ağırlığı sürekli oluşturulan hava yastığı tarafından taşınan deniz aracıdır

Korvet (Fransızca: Corvette), hafif zırha sahip, sahil devriye gemilerinden büyük, fırkateynden küçük savaş gemilerininadıdır.

Hücumbot, anti-gemi füzeleri ile donanmış, küçük bir savaş gemisi'dir. Ülkelerce ucuz bir şekilde donanmaoluşturmak için tercih edilen popüler bir araçtır. Hücumbotlar yüksek hareket kabiliyeti sayesinde füze araçlarının daha etkin kullanılmasını sağlar ve sıklıkla bu nedenle kullanılır.

Kruvazör (Flemenkçe: Kruiser, "çarpışan") büyük savaş gemilerininsınıfıdır.Denizyollarını gözetme, deniz ve hava filolarına kılavuzluk etme amacıyla, topla silahlandırılmış hızlı savaş gemisi


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder